Mata inte apan

"Duktiga flickor" a.k.a. högpresterande kvinnor. Jag känner många. Jag är en själv. Min självkänsla står i direkt proportion till hur andra ser på min prestation. Det är också anledningen till att jag får fysiska stressymptom, som ångestattacker.

Nu när jag sitter handlingsförlamad på mitt berg av ångest, vet ni vad jag gör? När jag kommer in hos studievägledaren och hon bläddrar i mina papper och konstaterar att jag klarade förra året fint och har jättebra betyg så reagerar jag på två sätt: 

1. Jag svarar "Äschpäsch, de där gamla betygen är väl inget att ha. Kolla på mattekurserna!"

2. Jag tänker "TJOHO TJOHO jag är bra! Jag får bekräftelse!"

Ser ni problemet? Jag börjar i alla fall göra det. Kanske lite. Lite i kanten.




Kommentarer
Postat av: Aina

Är en högpresternade kvinna bara duktig rent akademiskt eller räknas det att komma långt med sina förutsättningar och vara framgångsrik inom sitt område?

2011-10-07 @ 22:09:58
Postat av: Kit

/relate



Försöker jobba bort, så jävla svårt, så fans fan svårt. D:

2011-10-08 @ 01:23:50
URL: http://kitedralen.blogspot.com
Postat av: Johanna

Det jag menar med högpresterande kvinna beror kanske inte så mycket på vad man faktiskt presterar utan hur man bygger sin självbild och för vem och varför man presterar.

2011-10-15 @ 13:07:58
URL: http://monkeyland.blogg.se/

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback