Om kärleksrelationer

Idag blev jag glad för att jag läste Kits blogginlägg om hur vi formar våra kärleksrelationer efter hollywoodfilmer: 

"Det är väldigt problematiskt för att dessa horder av människor som inte har någon att uppleva den där konstruerade filmlyckan med till sist kommer hitta det och bli besvikna över att det oftast inte fungerar så."

Läs hela inlägget här.

Min första pojkvän försökte verkligen konstruera vårt förhållande efter hollywoodmallen. Vissa kanske skulle tycka att jag är lyckligt lottad som ändå har fått uppleva ett sådant förhållande, men saken är den att förhållandet inte handlade om mig eller oss, utan normen. Så fort jag inte passade in i normen, vilket var ofta eftersom jag var en fjortonårig alternativ vänsterfeminist, så var jag ett problem som stod i vägen för att andra människor skulle se vårt förhållande som normativt. Jag tror att det tog slut när han insåg att jag inte var intresserad av att anpassa mig. 

Jag skulle gärna se att alla människor definierar sina relationer själva. Vad man är intresserad av för relationer eller hur man definierar en befintlig. Man kan ägna åtminstone en minut åt att tänka på för vem man gör saker, för relationen eller för normen? 

Nuvarande relationen firade fem och ett halvt år första mars. 


Plus: Mattias kommer hem från San Francisco snart. 

Minus: Måste tentaplugga linjär algebra. 


Kommentarer
Postat av: Kit

Åh! <3



(Det där är en jättejättesöt bild!)

2011-03-05 @ 10:47:41
URL: http://kitmandu.blogg.se/
Postat av: Johanna

Tack, det syns ju att den är gammal på frisyrerna, men vi hamnar inte på bild så ofta ihop :3

2011-03-05 @ 12:18:16
URL: http://monkeyland.blogg.se/
Postat av: Dave

Tråkigt att du såg det så..

2011-05-02 @ 08:45:00

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback