Bloggosfären i media

Det har uppstått en stor debatt kring bloggosfären den senaste veckan och jag har slängt ihop en sammanfattning för den som kanske har varit upptagen med att plåta dagens outfitbilder: 

Alex Schulman gör ett expertutlåtande i Aktuellt (vad gjorde kukgubben ens där?!) och säger att den svenska bloggosfären är ointressant och värdelös eftersom den domineras av unga tjejer och han personligen är ointresserad av deras ”banala” intressen. Men vänta, unga tjejers intressen måste väl spela roll för unga tjejer? Det är tydligen oviktigt. 

Min favoritbloggerska Zettermark reagerar och skriver en debattartikel som publiceras på SVT debatt:

"Är det i själva verket ett outtalat förakt för unga tjejer och deras erfarenheter som ligger bakom det stora blogghatet?"

Hon förklarar att hon inte ställer sig bakom storbloggares politiska snedsteg, men att det inte är konstigt att unga tjejer skriver om mode, eftersom det är det enda de tillåts vara experter i. 

Debatten går vidare till just Debatt dit Zettermark bjuds in för att försvara Kissie, men tackar nej. Debatten visar sig kretsa enbart kring Kissie och inte bloggosfären i stort, och synen på bloggare som pengahungriga provokatörbimbos cementeras ytterligare. Schulman skriver en trubbig analys av hela spektaklet (vem fick någonsin för sig att han var skarpsint?!). 

Sedan bryter en bajsstorm ut på Newsmill och på den vägen är det.

Det är bra att vi kan ta den här diskussionen om bloggande, kanske så kommer jag en vacker dag bemötas av förståelse när jag outar att jag har en blogg och inte av den där blicken som säger "Va? En blogg? Men jag som trodde att du var intelligent." För allas skull så tycker jag dock att vi borde släppa den här fixeringen vid att vilja höra vad Alex Schulman och Kissie har att säga om saken. 







Kommentarer
Postat av: Aina

Är det dåligt med bloggar som tar outfitsbilder eller? Det var ju ganska jättenedlåtande.



Jag såg på Debatt på SVT där just Kissie pratade om att hon "inte har skrivit på något kontrakt där hon måste vara en bra förebild". Hon sa också ungefär "bara för att jag är fixerad vid att käka barnmat så folk påverkas att utveckla ätstörningar så är ju inte det mitt ansvar, statistiken på unga tjejer med ätstörningar stiger ju hela tiden" Jamen dåså då spelar det ju ingen roll, den ökar ju ändå! Min poäng var ungefär, vem vill egentligen höra vad hon säger.



Nu har det kanske inte så mycket med ditt blogginlägg att göra för jag hajade inte riktigt vad problemet var.



Alltså har någon sagt "Va? En blogg? Men jag som trodde att du var intelligent"? Det låter ju helt sinnessjukt.

2011-03-08 @ 11:11:55
URL: http://gattaca.blogg.se/
Postat av: auuus

Word!

Schulman är ju ett äckligt jävla kräk och jag förstår inte varför han tas på så stort allvar att han får vara med i Aktuellt o.0

2011-03-08 @ 14:30:07
URL: http://asortamission.blogg.se/
Postat av: Johanna

Nej jag tycker det är skitroligt att ta outfitbilder! Men andra nervärderar ju det för att det är "ett tjejintresse". Jag håller helt med dig om Kissie.



Ingen har sagt exakt så om att jag har en blogg, men folk reagerar rätt negativt ibland, mindre nuförtiden. För något år sedan var det vanligare att folk ifrågasatte lite mer och tyckte att det var waste of time. Eller så är det lika vanligt nu bara att jag oftast inte säger att jag har en blogg. men folk verkar ibland tro att man måste vara en dum bimbo för att ha en blogg.

2011-03-09 @ 17:46:04
URL: http://monkeyland.blogg.se/
Postat av: Aina

Alltså borde man göra fler smiles för att inte låta sur på nätet? Jag har fått höra att man får en mer ödmjuk approach och det skulle ju vara något för mig känner jag.



Hmm jag tycker det är så konstigt att folk reagerar så, med tanke på att alla är ju olika individer och då skriver man ju uppenbarligen inte samma saker. Men jag har nog nästintill aldrig hamnat i den sitsen då jag inte nämner min blogg typ någonsin.



Men man måste ju inte vara en dum bimbo, alla är inte kissie. Har ingen hört talas om blondinbella, hon ska ju tydligen vara jättesmart...öh.

2011-03-09 @ 23:08:44
URL: http://gattaca.blogg.se/
Postat av: Johanna

Nää din approach var helt ok nu!



Jag har märkt den attityden hos folk, att man slösar bort sin tid på bloggen som ändå säkert är ointressant. Jag tänker mer att de måste vara ointressanta som inte har något att säga i en blogg.

2011-03-10 @ 08:28:21
URL: http://monkeyland.blogg.se/
Postat av: Aina

PHEW



Alltså folk som säger så kanske bara inte har något bra koncept ifall de skulle ha en blogg. Det är nog dem som är tråkiga och antar att allas bloggar handlar om vad de äter eller deras gråa vardag.

2011-03-10 @ 13:56:45
URL: http://gattaca.blogg.se/
Postat av: Gås

Jag har haft tur jag, har aldrig blivit bemött med nedsättande blick när jag sagt att jag har blogg. Dock måste jag ju erkänna att man inte alltid berättar att man har blogg av rädsla för de nedsättande blickarna :/

2011-03-10 @ 20:22:46
URL: http://edsvikenf.blogg.se/

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback