Nurds

Jag måste erkänna att jag har irriterat mig på ett utbrett felaktigt brukande av ordet "nörd". Senast i bloggosfären över uttrycket "modenörd". Det verkar vara ett allmänt vedertagande att ändelsen "-nörd" går att lägga till vid hänvisande till en person med stort intresse för vad som helst. Till exempel "hästnörd", "sportnörd" eller varför inte "musiknörd"?

Svenska akademiens ordlista beskriver nörden som en "enkelspårig och löjeväckande person, tönt" och tar alltså inte överhuvudtaget upp vilka intressen en sådan skulle ha. Men vi närmar oss min poäng.

Ordet kommer från engelskans nerd som lär ha uppkommit 1950 i Dr Seuss "If I ran the zoo" där berättaren talar om djuren han ska ha i sin fantasidjurpark: "A Nerkle, a Nerd, and a Seersucker too". Ordet användes sedan i amerikansk collagekultur om människor som hellre hade näsan i en bok än drack öl upp och ner ur en tunna.

Dictionary.coms definition av nörden är följande: 

nerd

/nɜrd/ Show Spelled Pronunciation [nurd]
–noun Slang.                                                     

1.      a stupid, irritating, ineffectual, or unattractive person.                                                     

2.      an intelligent but single-minded person obsessed with a nonsocial hobby or pursuit: a computer nerd.


Vi ser alltså tydligt att nördbegreppet INTE kan appliceras på vilket intresse som helst.


Bill, min personliga favoritnörd från Freaks and Geeks.



Kommentarer
Postat av: Stefan

Fast vem är det som säger att datorer skulle vara en osocial hobby? Det känns lite som en partisk slutsats av någon som inte är insatt.

Jag skulle nästan säga att ridning är en mindre social hobby och att sporter som tennis inte alls är mycket bättre för den delen heller.



Jag tycker att en nörd borde vara någon som bara är lite enkelspårig och kan mycket om ett specifikt ämne, som att kunna hela ASCII-tabellen eller vilka år Bloc Party släppte sina skivor och vilka låtar som fanns på dem.



Men även om vi struntar i min uppfattning så använder vi uttrycket som det beskrivs i svenska akademiens ordlista och inte som det beskrivs på dictionary.com, och det tycker jag är bra, för där är det mest nedvärderande.



Och man kan väl vara enkelspårig åt olika håll? Som t.ex. mot datorer eller fotboll?

2009-11-13 @ 01:21:33
Postat av: Anna

Jag är fullständigt förälskad i freaks and geeks. Så underbar serie.

2009-11-20 @ 17:03:23
Postat av: Jo

Skulle du helst vara ensam med en häst, ett tennisracket eller en dator?



Alltså nörd är i grunden ett nedsättande ord. Sen har folk tyckt att det är häftigt och så vill alla vara nördar, istället för att tala om att man håller på med något väldigt mycket eller är väldigt insatt i något.

2009-12-01 @ 17:56:39
URL: http://monkeyland.blogg.se/

Kommentera:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback